5 ways to reduce stress

5 ways to reduce stress - Saraphina.fi

Jokainen meistä on varmasti ollut tilanteessa, jossa stressi on ottanut vallan elämästä ja mielessä on pyörinyt vain tekemättä jääneet asiat ja deadlinet. Aika ei ole riittänyt kaikkeen, vaan jostain on pitänyt karsia. Joskus stressi on voinut olla jopa niin iso, että ainoa asia mitä on voinut tehdä on tullut tyynyn ja peiton muodossa.

Ajoittain elämässä tulee näitä hetkiä ja se on ihan ok. Tietenkin stressiä voi pyrkiä välttämään monin tavoin ja tulen siitä kertomaan tulevaisuudessa, mutta keskitytään nyt tilanteeseen kun epätoivo on jo iskenyt ja stressi vallannut elämän. Haluan kuitenkin heti sanoa, että tämä on vain yksi koettelemus, jonka yli varmasti pääset!

 

5 ways to reduce stress - Saraphina.fi

 

Tässä on 5 vinkkiä, jotka auttavat minua vähentämään stressiä.

 

  1. Kaikki on sovittavissa

Tärkein asia mikä sinun täytyy aluksi oivaltaa on, että melkein kaiken voi sopia. Epätoivo iskee yleensä silloin, kun muita vaihtoehtoja ei tunnu olevan, aina on kuitenkin tilaa sovittelulle. Kyseessä voi olla lasku tai viimeinen palautuspäivä tehtävälle. Laskun lähettäneelle voi soittaa ja pyytää lisäaikaa tai laskun jaottelua. Tehtävän suhteen kannattaa pyrkiä palauttamaan tehtävä ajallaan, vaikka se ei olisikaan täysin valmis. Voit pyytää lisäaikaa sen paranteluun tai koittaa tehdä diilin palautuksen deadlinesta. Muista aina perustella pyyntösi, ihmiset ovat yllättävän ymmärtäväisiä.

 

  1. Maailma ei lopu tähän

Maailma ei kaadu tähän, päinvastoin, opit arvokasta tietoa siitä miten vältät ja hallitset hankalat tilanteet jatkossa. Yritä olla huolehtimatta, teet sen minkä voit ja asia on sillä selvä. Nyt on se hetki kun keräät itsesi maasta, tajuat, että elämäsi ei lopu tähän ja valmistaudut olemaan supermies/nainen. Pyri ottamaan stressi haasteena, jonka yli aiot päästä!

 

  1. Tee lista

Olen huomannut, että asioiden ylöskirjoittaminen helpottaa priorisoimista sekä tilanteen ymmärtämistä. Listan avulla pystyt jaottelemaan tehtävät niin, että tiedät mikä asia täytyy hoitaa nyt ja mikä voi odottaa päivän tai kaksi. Mikäli tarkoituksena on saada mahdollisimman monta asiaa hoidettua päivän aikana, jaottele ne aamupäivälle, iltapäivälle sekä illalle. Aamulla kannattaa hoitaa viralliset asiat kuten puhelut ja sähköpostit. Iltapäivälle juoksevat asiat kaupungilla ja illalle kannattaa jättää asiat joiden eteen voi tehdä jotain kellonajasta riippumatta. Olosi alkaa varmasti huojentumaan kun pääset ruksimaan asioita pois listalta.

 

  1. Ota hetki itsellesi

Kehomme joutuu koville, kun olemme stressin alla. Uni ainakin omalta osalta on heikkoa ja ruokapuoli, noh, avainsanoina takeaway ja suklaa. Parasta mitä voit siis tehdä on syödä hyvin ja käydä päivittäin happihyppelyllä, näin unikin tulee paremmin. Levänneenä ja virkeänä on helpompi ottaa haasteet vastaan ja kehokaan ei joudu niin koville.

 

  1. Anna itsellesi anteeksi

Välillä joudumme stressaaviin tilanteisiin, koska olemme olleet laiskoja tai päinvastoin, olemme halunneet hipoa täydellisyyttä. On kuitenkin hyvä muistaa, että itseään ei saa rangaista liikaa, uusia yrityksiä tulee jatkuvasti vastaan ja tapamme käsitellä nämä asiat kehittyy parempaan suuntaan. Joskus on siis hyvä epäonnistua, sillä seuraava yritys saattaa onnistua paremmin kuin mitä ensimmäinen olisi ikinä voinut. Epäonnistuminen voi siis olla opettavaistakin.

 

Toivottavasti edes jokin näistä vinkeistä auttaa sinua vähentämään stressiä. Kuulen mielelläni myös sinun vinkkejä stressin nujertamiseen! Ikinä ei voi olla liikaa vaihtoehtoja (:

 

 

>>>

I’m sure that we all have been in situations when stress has taken over and the only things going through our minds are deadlines and the things we were supposed to do ages ago. It can feel like you can’t do something without giving up on another. And sometimes the stress is so overwhelming that the only thing you want to do is take a nap.

You shouldn’t feel guilty about this, we all stress about something at some point in our lives. Of course there are steps you could take to avoid stress and that is something I am going to talk about in the future, but for this moment being I want to concentrate on things you can do while the stress and worry have taken over. There’s always a way out!

 

Here are 5 ways that have helped me to reduce stress

 

  1. Everything is negotiable

One of the things I want you to know is that almost everything is negotiable. Desperation usually strikes when it seems like there’s no hope, but you can always negotiate another solution to fix your problem. It can be a long overdue bill or a deadline for an assignment. Take action, call to the company who sent you the bill and negotiate a new due date or try to split the bill in smaller parts. If you’re having problems with your assignment deadline, return what you have on time and ask if you could return an improved one tomorrow. Remember to give a reason why they should help you out, people understand more than you could imagine.

 

  1. The world doesn’t end here

On the contrary, you get an opportunity to learn how to cope and avoid situations like the ones you are in now. Try not to worry too much, you are doing what you can with the tools you have. Now is the time to stop self-pity and realize that this is a problem that you are going to work yourself out of it.

 

  1. Make a list

I’ve noticed that keeping lists helps me to realize the situation I’m in and to prioritize the tasks that need to be done. By using a list you are able to categorize what tasks are urgent and what you can postpone a day or two. If you are trying to multitask your everyday craziness, it helps to divide the tasks in three parts: morning, afternoon/daytime and evening. In the mornings you should handle everything that involves bureaucracy, phone calls, email etc. Afternoons should be reserved for errands that need to be done in the city and lastly, things that you can take care of no matter what the time is, in the evening. I promise you that you’ll start feeling better when you are able to cross over a few task.

 

  1. Take time for yourself

When we are under a lot of stress our body needs some extra care and attention. Have you ever noticed that when you are stressed out it’s harder to get a good night sleep? Well, I have, lets just say that when I’m under a lot of stress chocolate and Netflix are is my best friends. So in order to keep you body on the right track when the times are tough, remember to eat well and exercise. This way your body gets to relax a little bit and you can actually get some well-needed sleep!

 

  1. Forgive yourself

The truth is, sometimes we will get stressed either by being lazy or a perfectionist. That’s why it’s good to remind yourself that new opportunities are closer than you think. If you look at the situation from another perspective you’ll notice that the second time around you have a higher potential to succeed even than the first time because of the knowledge you received by “failing”.

 

I hope that some of these tips will help you to reduce your stress levels! I would more than gladly hear your tips and tricks! You never have too many options (:

 

 

You may also like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *